Загальношкільна дитяча громадська організація «Козацька республіка»
Школа розвитку та самовдосконалення.
Щоб
почувати себе щасливою, успішною, достойно функціонувати в
мобільному та динамічному суспільстві, людина повинна мати
стійкий стрижень особистості, певний світогляд, соціальні та
моральні переконання. Ще людина повинна мати високу психологічну
гнучкість, здатність засвоювати нову інформацію, створювати щось
нове.
Отже, виходячи в світ із шкільних дверей, випускники
школи повинні мати сформоване самостійне мислення та соціальну
відповідальність, готові до творчої діяльності та ініціативи.
Сформувати таку самостійну, творчу особистість може тільки
самостійна, творча діяльність цієї особистості через учнівське
самоврядування.
У 2007-2008 навчальному році виповнилося 15 років з моменту
заснування Дитячої громадської організації «Козацька республіка».
Організація з дозволу старшини Костянтинівського козацького
полку імені Павла Полуботка отримала назву Новодмитрівського
кошу та стала резервом цієї військової одиниці Кальміуської
паланки Українського козацтва.
Сьогодні загальна чисельність «Козацької республіки» близько 400
чоловік, бо до складу кошу на правах радників та консультантів
входять адміністрація та педагоги Новодмитрівського
навчально-виховного комплексу і мають військові козацькі звання
на чолі з директором НВК, генералом Українського козацтва
Перевозником В.Ф.
Наш кіш складається з братств, що об’єднуються в три сотні:
- І сотня – старші джури (учні 9-11 класів);
- ІІ сотня – джури (учні 5-8 класів);
- ІІІ сотня – козачата (учні 1-4 класів).
(Джура – помічник козака, молодший воїн.)
Вищим органом учнівського самоврядування є загальні збори
козачат та джур. Такі збори називаються «козацьким колом» і
проводяться двічі на рік: у вересні та в травні, коли
підбиваються підсумки Козацької Повірки. Такі свята у
Новодмитрівському коші називають – День Козацької республіки.
Запрошуються представники козацької старшини полку ім.
П.Полуботка, гості з інших полків; підбиваються підсумки роботи,
плануються нові справи, обирається старшина кошу; традиційно
проводяться огляд козацького строю та пісні та змагання
«козацькі розваги» зі справжнім кулішем.
У 2005 році Рада кошу, проаналізувавши стан діяльності
«Козацької республіки», дійшла висновку, що дитяча організація
вже кілька років перебувала на першому етапі свого розвитку і
вже переживала певну кризу. Треба було щось докорінно змінювати,
щоб Дитяча громадська організація не тільки об’єднувала
школярів у яскравих масових заходах, але ще й стала помічницею
у їх становленні як особистостей. Тому було розроблено та
прийнято на "козацькому колі” програму розвитку Дитячої
громадської організації, розраховану на три роки.
Сьогодні можна впевнено стверджувати, що програму виконано. За
результатами тестів, анкет, опитувань та спостережень
- 74% учнів мають високий та достатній рівні вихованості, 23% - середній;
- 92% учнів мають високий та достатній рівні дружби, 5% - середній;
- 96% учнів мають високий та достатній рівні відповідальності, 4% - середній;
- 96% учнів мають високий і достатній рвівні активності, 4% - середній;
- 77% учнів мають високий і достатній рівні правової культури, 16% - середній;
- 67% учнів мають високий і достатній рівні сформованості здорового способу життя,
- 29% - середній;
- 95% учнів вміють цивілізовано розв’язувати конфлікти.
Для підготовки козачат до вступу в джури створено заочну гру-подорож "Козачата по веселкових стежинах”.
Проте працювати є над чим.
«Козацька республіка» вчить своїх вихованців як жити, як
влаштовувати свій власний спосіб життя, вибирати режим
інтелектуального та емоційного навантаження, спосіб подолання
труднощів і перешкод на шляху формування себе як особистості,
готової до співпраці, цінної для суспільства.
В «Козацькій республіці» кожен має постійне та тимчасові
доручення, кожен входить до складу однієї з Малих Рад за тим
чи іншим напрямком роботи. Це дає можливість дітям бути і
організаторами справ,і виконавцями.
В основу роботи «Козацької республіки» покладено метод проектів
та КТС. Щоб перевірити власні сили, кожний учнівський колектив
обирає в переліку традиційних свят, готує та самостійно
проводить загальношкільний захід.
Вивчаючи на практиці ази самоврядування, учні Новодмитрівського
НВК отримують досвід, який стане їм в нагоді в дорослому житті.
учнівського самоврядування
І. Загальні положення
Учнівське самоврядування Новодмитрівського НВК працює на засадах Українського козацтва.
Штаб "Гарт”
Штаб об’эднує отаманів та десятників, хорунжих, підхорунжих,
ройових, осавулів, обозних, заставних братств 5-11 класів.
Штабом керує І сотник.
Збираються члени Штабу 1 раз на місяць.
Мета зборів:
- затвердження плану роботи з пропагування здорового способу життя, військово-патріотичної підготовки, впровадження фізкультурно-оздоровчого комплексу "Козацький гарт”;
- підсумки роботи за попередній місяць;
- розв’язання питань дисципліни та порядку.
Штаб преси та інформації "Медіа”
Штаб об’єднує писарів, бунчужних, булавних та гуртових братств 5-11 класів.
Штабом керує ІІ сотник.
Збираються члени Штабу двічі на рік.
Мета зборів:
- планування роботи "Прес-центру”, центру "Правозахисник”, шкільного музею "Струни серця”;
- підсумки результатів загальношкільного змагання.
Штаб гри-подорожі для малюків "Іскра”
Штаб об’єднує вожатих.
Штабом керує ІІІ сотник.
Збираються члени штабу щотижня.
Мета зборів:
- планування розважадьно-пізнавальних заходів для малюків згідно програми шкільної гри-подорожі "Козачата по веселкових стежинах”;
- підсумки проведеної роботи.
Штаб заочної гри-подорожі
"Козачата по веселкових стежинах”
Штаб об’єднує ради братсв 1-4 класів.
Штабом керує ІІІ сотник.
Збори членів штабу проводяться щотижня черговим вожатим.
Мета зборів:
- підсумки змагання між братствами;
- плануваня дій братств протягом тижня.
Мала рада отаманів
Малою радою отаманів керує кошовий отаман. Збори щотижня.
Мета зборів:
- підсумки контролю за режимними моментами, зовнішнім виглядом школярів;
- оголошення заходу за планом.
Мала рада писарів
Малою радою писарів керує кошовий писар. Збори щотижня.
Мета зборів:
- підсумки навчальних досягнень протягом тижня;
- визначення рейтингу братств;
- планування участі братств у предметних тижнях та інших просвітницьких заходах.
Мала рада хорунжих
Малою радою хорунжих керує кошовий хорунжий. Збори щомісяця.
Мета зборів:
- вправляння в виконанні стройових вправ;
- планування участі в патріотичних акціях.
Мала рада осавулів
Малою радою осавулів керує кошовий осавул. Збори щотижня.
Мета зборів:
- обговорення спортивних змагань за планом;
- аналіз проведення тестів «Крок до здоров’я”.
Мала рада обозних
Малою радою обозних керує кошовий обозний. Збори щотижня.
Мета зборів:
- планування поточних трудових справ;
- обговорення санітарного стану шкільних приміщень та подвір’я.
Мала рада заставних
Малою радою заставних керує отаман-радник. Збори щотижня.
Мета зборів:
- підсумки контролю дисципліни та порядку протягом тижня.
Мала рада гуртових
Малою радою гуртових керує кошовий гуртовий. Збори щотижня.
Мета зборів:
- організація змістовного дозвілля.
Мала рада скарбничих
Малою радою скарбничих керує кошовий скарбничий. Збори 1 раз на місяць.
Мета зборів:
- рішення фінансових та господарських питань ДГО.
Мала рада бунчужних
Малою радою бунчужних керує кошовий бунчужний. Збори щотижня.
Мета зборів:
- організація роботи інформаційних куточків;
- обговорення макету шкільної газети.
Мала рада булавних
Малою радою булавних керує кошовий булавний. Збори щомісяця.
Мета зборів:
- організація участі в еколого-краєзнавчій роботі;
- органязація екскурсій.
Прес-центр
Центр об’єднує школярів, що мають бажання працювати в редакції
шкільної газети, шкільному радіо-вузлі та на шкільному сайті в
мережі "Інтернет”.
Шкільний прес-центр очолює кошовий бунчужний. Роботу центра консультує отаман-радник.
Мета: інформаційне забезпечення життєдіяльності кошу.
Шкільний музей «Струни серця»
Об’єднує школярів, що займаються пошуково-дослідницькою діяльністю та діє на підставі Положення про музеї.
ІІ Обов’язки та права членів кошу
2.1. Обов’язки членів Ради кошу:
- бути прикладом у навчанні та праці;
- захищати інтереси учнів школи перед будь ким;
- координувати та контролювати роботу Малих рад;
- організовувати та проводити загальношкільні заходи.
2.2. Права членів Ради кошу:
- брати участь в роботі кошу за всіма напрямками учнівського самоврядування;
- представляти інтереси учнів в будь-яких інстанціях;
- отримувати всіляку допомогу в роботі від педагогічного колективу та батьківсбкої ради школи.
- Обов’язки членів братств за дорученнями:
Отаман
відповідає за участь братства в усіх заходах за планом;
дотримання ліцейної форми; участь в роботі малих рад; збори
братства та ради братства; присутність на загальношкільних
заходах братства та шикування і здачу рапорту на лінійках.
Заступник(десятник) відповідає
за виконання доручень кожним членом братства; підготовку
інформхвилинок; облік виконаної роботи в щоденнику цікавих справ;
організацію чергування по школі.
Писар веде
документацію братства (слідкує за наповненістю папки та куточку);
організовує роботу консультпунктів з предметів; веде облік
успішності в навчанні.
Осавул
проводить ранкову зарядку, фізпаузи; організовує однокласників на
спортивні змагання; готує повідомлення про новини спорту на
інформхвилини; веде щоденник "Козацький гарт”.
Обозний
відповідає за чергування по класу; організовує участь в
операції "Чистодвір” та трудових акціях за планом; відповідає
за генеральне прибирання щомісяця в класі за збереження меблів.
Гуртовий
організовує цікаве та змістовне дозвілля в класі; готує
повідомлення про новини культури на інформхвилини; на канікулах
організовує походи до музею, кіно тощо; організовує участь в
загальношкільних заходах.
Скарбничий
контролює оплату харчування в їдальні; збирає внески в копилки
братства та кошу; контролює витрати коштів з копилки.
Булавний
готує і проводить екскурсії до шкільного музею; забезпечує
участь в природоохоронних акціях; здійснює догляд за "зеленим”
куточком в класі.
Заставний контролює питання дисципліни та порядку; веде "сигнальний” зошит.
Бунчужний випускає
"блискавки”, листівки, плакати; готує повідомлення на
інформхвилинки про визначні дати; допомагає оформлювати куточок
братства; готує матеріал для газети про життя братства; старанно
оформлює "Щоденник цікавих справ”.
Ройовий
готує і проводить інформхвилини циклу "Безпека на дорогах”;
відповідає за безпечну посадку однокласників в автобус та
поведінку в салоні автобусу;
Підхорунжий
готує і проводить інформхвилини циклу "Пожежна безпека”;
відпрацьовує з однокласниками евакуювання під час пожежі.
Вожатий організовує роботу з молодшими школярами за планом гри-подорожі "Козачата по веселкових стежинах”.
Хорунжий
відповідає за збереження прапору братства та гідне з ним
поводження; відповідає за стройову підготовку братства; допомагає
отаманові в шикуванні братства на лінійці.
ІІІ. Документація кошу.
- Плани роботи Ради Кошу згідно зі Статутом ДГО "Козацька республіка” та Положенням про учнівське самоврядуваня.
- Плани роботи братств за напрямками виховної роботи.
- Інформаційні куточки.
ІV. Звіти та вибори
Звітно-виборча
кампанія носить назву Повірки. Повірка – це перевірка. Повірка –
поняття військове. Це перевірка особового складу, його фізичної
підготовленості, морального духу. Козацька Повірка показує, як
братства прожили рік, чого навчилися, чи стали краще.
Проводиться Повірка в три етапи.
І етап – (останній тиждень квітня) звітна кампанія в братствах.
ІІ етап –(перші два тижня травня) передвиборча кампанія претендентів в нову Раду кошу.
ІІІ етап – (третій тиждень травня) День Козацької республіки.
- Звіт попереднього складу Ради кошу;
- Вибори нового складу Ради кошу за правилами Запорожської Січі;
- Огляд козацького строю та пісні;
- Козацькі розваги.
V. Заохочення та покарання
- Заохочення:
- персональна виставка учнівських робіт (твори, вірші, малюнки, зошити тощо);
- подяка класного керівника, Ради кошу, адміністрації школи на лінійці, на козацькому колі;
- лист-подяка батькам;
- почесна грамота;
- вручення перехідних вимпелів, кубків;
- почесні звання (кращий учень, кращий спортсмен тощо) з врученням стрічки або посвідчення;
- організація походу братству-переможцю загальношкільного змагання.
- Види покарання:
- зауваження класного керівника, ради братства чи Ради кошу, адміністрації школи;
- оголошення догани в усній чи письмовій формі;
- обговорення поведінки учня на зборах братства, комісії дисципліни та порядку;
- виклик на засідання педагогічної ради, батьківського комітету, Ради профілактики.
Робота Штабів та
Рад "Козацької республіки
день |
час |
категорія |
місце |
понеділок |
перед 1 |
Гуртові братств |
Кімната самовряд. |
вівторок |
перед 1 |
Осавули братств |
Центр виховн. Спортзал |
середа |
перед 1 після 5 |
Штаб "Гарт” |
Кімната Центр виховн. |
четвер |
перед 1
після 5 |
Хорунжі братств |
Центр виховн.
Центр виховн. |
п’ятниця |
перед 1 перед 1 після 6 |
Писарі братств
Старші чергові по школі |
Центр виховн. Кімната самовряд. Центр виховн. |