ПРОФІЛЬНЕ НАВЧАННЯ
Профільне навчання у Новодмитрівському навчально-виховному комплексі
За 17 років існування Новодмитрівського навчально – виховного комплексу
створені умови для розвитку можливостей отримання освіти за вибором,
його індивідуалізації, відбулися зміни в структурі змісту та
організації навчального процесу, але перед школою завжди стоїть
питання: з яким вантажем знань вийде з неї випускник, щоб вижити у
світі надзвичайно важких змін.
Ми живемо в сільській місцевості і під час проведення соціального опитування батьків з’ясували: Школа – один освітній заклад в мікрорайоні, в якому знаходиться п’ять
сел. Освітній рівень жителів невисокий, спостерігається міграція
населення, тому що умови проживання гірші ніж в місті.
Щоб реалізувати стратегічну проблему виховання особистості необхідно
підготувати учнів, їх батьків до виконання комплексу соціальних
проблем, необхідних для суспільного життя.
Згідно Концепції профільного навчання у старшій школі, Національної
докторини розвитку освіти, закону України «Про загальну середню
освіту», профілі навчання створені за рахунок спецкурсів шкільного
компоненту, інваріантна частина не змінюється.
При визначенні програми управління профільним навчанням нашого
навчального закладу, стратегічної лінії навчально – виховного процесу
була розроблена цільова програма дій:
- вивчено в мікрорайоні впливу навчального закладу (м. Костянтинівка та Костянтинівський район) попит на професії для системи початкової професійної освіти, а загалом – потреби інфраструктури, пов’язані з відповідним змістом навчання учнів, при цьому було проаналізовано наявність в мікрорайоні навчальних закладів інших видів і рівнів за профілями: гуманітарний, природничо – математичний, технічний. Таке соціальне дослідження зовнішнього середовища було здійснено у співробітництві зі службою зайнятості населення м. Костянтинівки, з Костянтинівською райдержадміністрацією, таким чином було виявлено структурну організацію – аграрно – економічний ліцей.
- встановлено наявність учнів мікрорайону, що бажають одержувати освіту в нашому навчальному закладі за кожним із наявних профілів і виявити спеціальності для професійної освіти, а по загальній освіті з’ясувати наявність бажаючих поглиблено вивчати той або інший предмет або освітні галузі з урахуванням спрямованості навчання: теоретичне або практико орієнтоване освоєння матеріалу. Аналіз матеріалу визначив такий зміст робочого навчального плану (Робочий навчальний план (10-11 кл.) додається).
Профільне навчання:
основи економіки фермерського господарства, користувач ЕОМ, Практичне
право, Маркетинг, Менеджмент, фінанси сільського господарства, теорія і
методика наукових досліджень (курсова, випускна робота, індивідуальні і
групові заняття).
Курси за вибором: креслення (10кл.), російська мова (1-9кл.), етика (1-7кл.), інформатика (2-9кл.), ритміка (1-6кл.).
Індивідуальні заняття: (обдаровані діти, МАН) математика, економіка, фізика, хімія, біологія, правознавство, історія.
Школа формує профіль, керуючись конкретними умовами навчально – виховного процесу.
Проведена психологічна діагностика за методом ШТУР, загального
інтелекту, нахилів учнів, їх підготовки до профільної освіти.
Важливе місце займає педагогічний потенціал навчального закладу:
Спеціалісти вищої категорії – 12
Спеціалістів першої категорії – 6
Спеціалістів другої категорії – 10
Учитель – спеціаліст – 6
У педколективі відслідковуються творчі здібності учнів старшокласників з кожного предмету.
У 5-9х класах проводиться пролонгований моніторинг розвитку самоосвіти, умінь учнів.
Встановлено зв’язок із керівниками вищих навчальних закладів, що є
потенційними споживачами продукції (випускників) нашого навчального
закладу, а тому мають власне уявлення про вимоги до характеристик
випускників відповідних навчальних закладів. Внаслідок опрацювання
алгоритму установлення зв’язку навчального закладу було налагоджено
спільну роботу з :
- Донбаською Машинобудівною Академією м. Краматорська;
- Державним Національним Аграрним університетом ім. Докучаєва м. Харків;
- Національним університетом м. Донецька;
- Сільськогосподарським технікумом м. Костянтинівка;
- Економіко – гуманітарним інститутом м. Краматорська;
- Харківським національним педагогічним університетом ім. Г.С. Сковороди.
Внаслідок
плідної співпраці було складено систему навчально – виховної роботи,
яка передбачає виконання стратегічної цілі навчального закладу. Ліцейні
класи працюють за 6-ти денним робочим тижнем, профільне навчання
ведеться на базі Донбаської Машинобудівної академії. За п’ять років всі
випуски ліцеїстів мали 100% відсоткове працевлаштування до вищих
навчальних закладів ІІІ – ІV рівнів акредитації та І – ІІ рівнів.
Спираючись на досвід роботи інших навчальних закладів даного типу та враховуючи особливості мікрорайону маємо:
- технологічні класи, в яких забезпечуються одержання не лише загальноосвітньої підготовки, а й першої робітничої професії (тракторист, швачки);
- центр довузівської підготовки для учнів 10-11 класів, які працюють за програмами, погодженими на кафедрах вищих навчальних закладів, з якими укладено договори про співробітництво;
- курси професійної підготовки – навчальні заняття для учнів 10-11 класів за програмами професійної підготовки (користувач ЕОМ згідно ліцензії)
У
ліцейних класах навчаються учні, для яких пріоритетом є здобуття міцних
знань, духовне збагачення. В ліцеї панує атмосфера пошуку та творчості.
Активну участь учні приймають участь у предметних олімпіадах, МАН,
конкурсах «Молода економіка», «Перо надії» і т.д.
На регіональному та обласному рівні МАН кожен рік надаються роботи учнів за 14-тю секціями.
Наукове товариство учнів 9 – 11 класів нараховує 52 учні, які є
дійсними членами МАН. За останній 2007-2008 навчальний рік маємо такі
показники:
|
Обласний рівень |
Регіональний рівень |
І місце |
|
5 |
ІІ місце |
|
2 |
ІІІ місце |
2 |
2 |
Стали лауреатами |
||
ІV |
4 |
3 |
V |
3 |
4 |
Стали дипломантами |
||
VІ |
2 |
3 |
VІІ |
- |
4 |
В основі дидактичних засад ліцейної освіти, її змістовних, технологічних і організаційних компонентів провідну роль відіграють:
- інформаційно – розвивальний тип навчання;
- втілення програм і методів формування інформаційної та інтелектуальної культури.
При
аналізі працевлаштування учнів ліцейних класів ми маємо такі результати
вступу (2007-2008 навчальний рік) з 28 випускників 11 класу вступили до:
Вищих навчальних закладів І – ІІ рівнів – 1 учень.
Вищих навчальних закладів ІІІ – ІV рівнів – 27 учнів.
Бюджетна форма навчання – 20 учнів, що становить – 72%.
З п’яти медалістів всі за результатом сертифікатів ЗНО вступили до
вищих навчальних закладів на бюджетну форму навчання.
За профільністю навчання випускники обрали таку спеціалізацію:
- економічну – 12 учнів (43%);
- хіміко – біологічну – 3 учні (11%);
- правову – 1 учень (4%);
- комп’ютерні технології – 5 учнів (18%);
- медичну – 1 учень (4%);
- сільськогосподарську – 6 учнів (20%).
Вважаємо що вибір у профілізації вірний, перспективний бо відповідає вимогам сучасності.